"Det är långt från Norrbotten till världen"

onsdag 13 april 2016

Utflykt med Matema lutheran hospital

Ni vet en sån där dag som börjar med en springtur längs stranden, ett dopp i den varma sjön och sedan en svalkande dusch i gårdagens regnvatten innan frukost?
-Idag var en sån dag och det kändes fantastiskt!

Som jag skrivigt tidigare har det regnat massor sedan Josefin smet iväg på eget äventyr förra måndagen. Hon landade i Mbeya igen i går men på grund av att en bro spolats bort av allt regn så är vi fortsatt på skilda håll.

I morse vaknade jag med sol utanför fönstret och peppad på livet igen. Jag tänkte att Idag ska jag göra någonting för första gången!
Jag pratade med Sigrid om det vid frukosten och när jag kom tillbaka till stugan ringde hon och sa ”packa myggmedel, toapapper och en kanga och kom till sjukhuset nu så får vi följa med dom ut på fält!”
Sagt och gjort och så fick vi följa med ut till en by i närheten på typ bvc-mottagning som de tydligen har varje onsdag. När vi kom dit stod redan många människor utanför den lilla tegelbyggnaden där det i taket utanför hängde en våg och inne fanns det ett bord. Barnen skulle vägas och några skulle vaccineras. Jag är tyvärr väldigt nålrädd så jag överlämnade den inre bevakningen år Sigrid som är barnmorska och själv ställde jag mig utanför för att observera. Jag tror vi var där i kanske två timmar och jag fick höra sedan att det varit dit över 100 barn!
Det var dagens äventyr  J



BVC-mottagning i grannbyn
barnen vägdes utanför
och inne gavs det vaccin
-"Karibu!" -"Asante" och så hade jag en meter sockerrör i handen! :)

1 kommentar:

  1. Kul att du fångade bollen och följde med på BVC äventyr. Dessutom trängdes vi fyra i baksätet och det var en upplevelse i sig. Rafiki Sigrid

    SvaraRadera