"Det är långt från Norrbotten till världen"

lördag 30 april 2016

Valborgsfirande ala Matema

I tisdags kom äntligen Josefin tillbaka till Matema, ett kärt återseende efter 3 veckor på olika håll på grund av bortspolade vägar. igår flyttade vi in tillsammans med Sigrid i "doktorshuset" som ligger strax bortanför "vip-huset" där jag bott i tidigare. här är gott om plats och möjligheter till att laga mat själv.
Idag är det ju faktiskt valborgsmässoafton och vi kände att 850 mil ska ju ändå inte hindra oss från att fira det! Så Sigrid pratade med kocken Michel tidigare idag och bad han baka en kaka och så inhandlades läsk och färsk ananas, godis och svenskt snabbkaffe hade sedan Samuel och Rebecka med sig när dom kom över på valborgsfika.
Efter fikat tog jag, Josefin och Sigrid med oss ett fat med värmeljus som brasa ner på stranden för att sjunga "vintern rasat". Till vår glädje höll grannen på att elda lite ris, eller ja, han försökte i alla fall och det brann ju mer än våra värmeljus. Vi skrattade lite åt vad han ska ha sagt när han kom hem sen
"Jag skulle elda ris och då kom tre wazungu bärandes på ett fat värmeljus. När jag inte fick upp elden tog dom några foton, sjöng några sånger och sen gick dom igen."

egentillagad lunch, mycket gott!

Färsk ananas, SUPERGOD!

mina fina kamrater köpte denna dricka åt mig, den hade en spännande smak som jag gillade
ja, det brinner ju i alla fall mer än våra värmeljus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar